Regamotion Power Assist Hybrid är ett komplett system för hybrid framdrift. Power Assist Hybrid består av batteripack, elmotor och sofistikerat kontrollsystem.
En effektiv PMAC-elmotor integreras mot förbränningsmotorn i en så kallad P1- eller P2-hybridarkitektur, med eller utan koppling. Olika maskiner kräver olika strategier för kontroll och styrning och kontrollsystemet är flexibelt för att kunna anpassas efter många olika behov.
Sömlös
En vanlig tillämpning för systemet är 48V mild hybrid där systemet automatiskt adderar elektrisk kraft när det behövs under hög last och laddar batterierna däremellan. Då en 48V-motor har näst intill momentan effekt och vridmoment blir användarupplevelsen mycket hög.
Full eller mild hybrid
Systemet kan anpassas efter användarbehov. Med en koppling mellan förbränningsmotor och elmotor tillåts full elektrisk drift när fordonet rör sig i byggnader eller andra områden med utsläppsrestriktioner. Genom att utöka batterikapaciteten tillåts en plug-in hybrid som minskar bränsleförbrukningen.
Ett annat exempel på hybriddrift är att batteriet inte används för framdrift utan eldriften används för att driva påbyggnadsutrustning som normalt drivs av förbränningsmotor t ex hydrauliska eller mekaniska system. För att ytterligare effektivisera kan dessa system bytas till elektriska motsvarigheter som körs on-demand.
Stage V-vänlig
De intermittenta arbetscykler som är vanliga i arbetsmaskiner är inte ideala för den avgasrening som krävs idag t ex DPF och SCR. Genom att välja en mindre dieselmotor i kombination med ett hybridsystem kan utrustningen för avgasrening användas på ett bättre sätt. Genom att använda en <19 kW dieselmotor försvinner kravet på DPF, denna lösning är möjlig för maskiner och fordon som idag använder motorer upp till 35 kW.