Kraven ökar på hållbara lösningar
Men än så länge kan och tillåts man använda dieseldrivna fordon i de allra flesta fall, även om möjligheterna till det krymper. Fler och fler beställare kräver nu att arbetet utförs med arbetsfordon som är fossilfria, inte minst inom den offentliga sektorn.
Några lagar som tvingar fram en omedelbar omställning finns inte i dagsläget, men aktörer inom privat och offentlig sektor har själva satt upp egna riktlinjer och krav för sig och sina underleverantörer.
22 branscher har satt upp branschspecifika färdplaner som gemensamt leder fram till ”Fossilfritt Sverige”, initiativet att göra Sverige till ett av världens första fossilfria välfärdsländer.
Flera branscher står i och med detta inför stora utmaningar, och många av dem kan kopplas till arbetsmaskiner. Lantbruket, som uppskattningsvis genererar 15% av arbetsmaskinernas växthusutsläpp, har som målsättning att redan 2030 vara 100 % fossilfria när det kommer till drivmedel.
Att på sju år elektrifiera en hel fordonsflotta är inte möjligt, så en nyckel kommer att vara att gå över till alternativa, icke-fossila, drivmedel. De fossilfria drivmedlen kommer att vara en bristvara, och priserna kommer att bli högre än dagens pris för diesel och bensin, vilket gör effektiva maskiner med låg bränsleförbrukning till en nödvändighet.
Även våra storstäder har uppsatta hållbarhetsmål. Stockholm stad driver projektet “Fossilfritt 2030” för en fossiloberoende fordonsflotta inom 7 år, och Malmö stads flotta består idag nästan bara av el- och gasfordon. Även Göteborg har liknande planer under samma tidsperiod.
Ett exempel på hur långt utvecklingen redan har kommit är slakthusområdet i Stockholm. Just nu pågår ett stort stadsutvecklingsprojekt som ska omvandla stadsdelen till ett bostadsområde, och Stockholms stad har bestämt att det ska ske helt utan användning av fossila bränslen. Det gör området till Sveriges största fossilfria arbetsplats.