Motorstyrning
För att kunna driva en AC-motor från ett batteri som levererar DC-spänning behövs en motorstyrning. Motorstyrningarna kallas även ofta för inverters eller controllers. Varje motorstyrning kan kontrollera en motor, finns det två motorer behövs alltså två motorstyrningar eller en så kallad dual-/dubbel-variant, där två motorstyrningar kombineras i en enhet.
Även om det numer finns stora batteridrivna grävmaskiner och lastmaskiner som väger många tiotals ton så är de allra flesta elektriska arbetsmaskinerna fortfarande betydligt mindre och drivs med relativt låga spänningar.
Som tumregler kan antas att 24V passar bra för en medeleffekt upp till ungefär 5 kW, 48V upp till 15–20 kW och 80–100V behövs om man ska upp till 30–35 kW. Toppeffekten som kan tas ut ur systemen är då två till tre gånger högre än medeleffekten. Spänningsnivåerna är inte absoluta och olika batterityper kan leda till att olika nivåer väljs. Ett vanligt “48V-system” kan till exempel ha en nominell spänning runt 52 Volt och en maxspänning över 56 Volt. Det är därför viktigt att vara noggrann med sina komponentval och se till att motorerna väljs så att de levererar den förväntade prestandan under alla förutsättningar.
Över de här effektnivåerna behöver man överväga högre systemspänningar och då är de flesta komponenterna avsedda för mellan 400V och 800V.
Reglering och kommunikation
En mobil motorstyrning, som ACS-serien från Inmotion, reglerar spänning och elektrisk frekvens till motorn. Det är dock oftast ingenting som maskinutvecklare behöver ägna mycket uppmärksamhet åt. Det man oftare är intresserad av när ett system byggs upp är reglering av motorns varvtal, vridmoment eller position. I många fall kombineras flera olika typer av reglering för att åstadkomma det beteende som önskas.
Ett vanligt sätt att styra en motor är att låta motorstyrningen lyssna på ett hastighetskommando som skickas till den via CAN. Ofta kombineras börvärdet med ett värde för den så kallade rampningen, det vill säga hur fort hastighetsändringen ska ske. Motorstyrningen ser sedan till att rätt mängd vridmoment genereras för att nå och hålla den önskade hastigheten. Kommunikationen på CAN-bussen kan ske med olika ”dialekter”, vanligast är CANopen och j1939. Eftersom det finns stora friheter inom de olika dialekterna så behöver motorstyrningens mjukvara oftast anpassas något för att integreringen ska gå så smidigt som möjligt.
Ett annat vanligt sätt i enklare system är att hastighetskommandot i stället kommer från en pedal, ett vred eller en joystick beroende på applikationen. Signalerna kan då kopplas direkt till motorstyrningens ingångar.
Anpassning för specifika applikationer
De vanligaste funktionerna för elmotorer i arbetsmaskiner är att driva maskinen framåt (framdrift) och att styra hydrauliska pumpar (pumpstyrning). För framdrift ligger mycket av anpassningarna i hur maskinen ska reagera i olika situationer. Exempel på frågeställningar då är till exempel hur snabbt maskinen ska accelerera, om den ska tillåtas att accelerera snabbare i en nedförsbacke eller om det medför några risker? Vad som ska hända efter att maskinen bromsat till stillastående i en backe: ska motorn fortsätta att försöka hålla maskinen stillastående med risk för batteriet till slut laddas ur? Andra faktorer att ta hänsyn till är hur stark maskinen ska tillåtas vara vid olika varvtal. En anpassad vridmomentskurva påverkar hur maskinen upplevs att köra och kan också spara energi genom att undvika ofördelaktiga driftspunkter.
En pumpapplikation har andra utmaningar. Många gånger räcker det att se till att motorn håller ett önskat varvtal, men motorstyrningen har också möjlighet till mer avancerad styrning med utgångar för att styra hydraulventiler. Motorregleringen kan baseras på signaler från till exempel tryckgivare, positionsgivare i en cylinder eller vinkelgivare i en midjestyrning för att skapa mer avancerad fristående distribuerad hydraulik.
Mycket funktionalitet finns lyckligtvis förberedd i motorstyrningarna men behöver oftast konfigureras eller anpassas utifrån förutsättningarna i den aktuella applikationen.