Power Assist Hybrid System

Power Assist hybrid & Steg V utsläppstandard

År 2016 beslutade Europaparlamentet om de nya Steg V utsläppskraven för förbränningsmotorer med avsedd användning i icke-väggående mobila maskiner och fordon (förordning EU 2016/1628). 

Steg V utsläppskraven trädde i kraft den 1 januari 2019 och är en del av EU:s ansträngningar att förbättra luftkvaliteten och minska miljöpåverkan från motorer. Kraven innebär strängare gränsvärden för kolmonoxid (CO), kolväten (HC), kväveoxider (NOx), partikelformiga ämnen (PM) och partikelantal (PN).

Vad är mobila maskiner?

Mobila maskiner i Europa, som i Sverige ibland kallas arbetsmaskiner, benämns ofta som NRMM (Non-Road Mobile Machinery). Detta är en brokig grupp maskiner som definieras som alla icke-väggående mobila maskiner. Det innefattar ett brett spektrum av maskiner såsom mobilkranar, entreprenadmaskiner, snöskotrar och gräsklippare.

Jordbruks- och skogsbruksfordon faller inte direkt under förordning (EU) 2016/1628 och Steg V-kraven. Men samma krav gäller indirekt, eftersom förordning 167/2013 om godkännande och marknadstillsyn av jordbruks- och skogsbruksfordon hänvisar till gällande utsläppskrav.

Steg V:s inverkan på mobila maskiner

De hårdare kraven på partikelformiga ämnen (PM) och de nya kraven på partikelantal (PN) för motorer mellan 19 kW och 560 kW förväntas kräva användning av common rail-insprutning och avgasrening, såsom dieselpartikelfilter (DPF), för alla förbränningsmotorer över 19 kW. Beroende på motorns effekt kommer troligen även avgasreningsmetoder som dieseloxidationskatalysator (DOC), selektiv katalytisk reduktion (SCR) och ammoniakslipkatalysator (ASC) att vara nödvändiga för att uppfylla Steg V-kraven.

De nya kraven har stor påverkan på motorer i spannet 19 kW till 37 kW, som tidigare låg under Steg IIIA-förordningen och kunde uppfylla kraven utan common rail-insprutning och avancerad avgasrening. Även motorer mellan 37 kW och 56 kW påverkas i hög grad, eftersom de tidigare föll under Steg IIIB/IV och kunde klara kraven utan avancerade avgasreningssystem.

Elektrisk Power Assist-hybrid

Ett alternativ till avancerade avgasreningssystem för motorer i spannet 19–56 kW är att använda en mindre förbränningsmotor på <19 kW i kombination med elektrisk Power Assist, även kallat mild hybrid. Tack vare kombinationen av el- och dieselkraft kan maskinens prestanda i många fall förbättras, bland annat genom högre effekt och vridmoment vid lägre varvtal. Samtidigt innebär avsaknaden av avancerade avgasreningssystem att användaren får en mer lättanvänd maskin med mindre underhåll.

Elektrisk Power Assist består av en specialutvecklad elmotor som integreras med förbränningsmotorn och möjliggör effektuttag som från en större motor när det behövs, trots att man använder en mindre förbränningsmotor godkänd enligt Steg V.
Power Assist-systemet analyserar flera parametrar och växlar omärkbart mellan olika grader av elektrisk- och förbränningsdrift, med möjlighet att köra helt elektriskt när det behövs, till exempel vid körning inomhus.

Elmotorn fungerar även som en generator som laddar batteriet mellan effekttoppar. Batteriets kapacitet anpassas efter applikationen med hänsyn till körcykel och driftstid.

Regamotion® elektriska Power Assist hybrid-system baseras på GSM elektrisk motor, som är konstruerad med ett standardiserat gränssnitt mot förbränningsmotorn enligt SAE 5 (andra alternativ finns på förfrågan). Vid hydraulisk drift monteras valfri pump med gränssnitt SAE-B. De standardiserade gränssnitten gör att ingreppen i maskinens konstruktion blir minimala och öppnar möjligheten att erbjuda hybriddrivlinan parallellt med en traditionell drivlina.

Utforska vidare

Lär dig mer om våra produkter och system:

Läs mer om ämnet i artikeln: Minska utsläppen vid tomgång med mild-hybrid

Kontakta gärna oss om du behöver hjälp med att hitta rätt motorlösning för din maskin.
Följ oss på Linkedin för att bli uppdaterad om våra senaste nyheter!