Maskinbyggare behöver idag av flera skäl utforska alternativ till traditionella drivlinor. I många maskiner där man idag använder förbränningsmotorer finns nya krav från lagstiftare och användare som blir allt svårare att möta utan större anpassningar.
Med elektrisk hybriddrift öppnas nya möjligheter kring hur maskinerna kan utformas och användas. Genom att lägga till en elektrisk motor kan en mindre förbränningsmotor med lägre utsläpp användas, vilket ger en renare maskin samt förenklar utvecklings- och certifieringsarbetet. Systemet kan även utformas så att maskinen vid behov kan köras helt på el vilket kan öppna upp nya användningsområden och marknader.
Att utveckla en hybrid-drivlina innebär att ett antal nya komponenter måste introduceras. En av de centrala komponenterna i ett hybridsystem är generatorn som även fungerar som motor och ger maskinen extra kraft när det behövs.
GSM är en 3-fasgenerator baserad på permanent magnetteknologi (PMAC) speciellt framtagen för batteri-applikationer med batterispänning mellan 24 och 80 volt. GSM passar för alla typer av hybridfordon med kontinuerlig effekt på upp till 24kW.
Tillsammans med en motorstyrning ur ACS-familjen bildas ett effektivt, pålitligt och underhållsfritt generatorsystem som är smidigt går att integrera i fordon och andra maskiner.
Utforska vidare
Lär dig mer om GSM generatorn och ACS motorstyrning:
GSM elmotor/generator
ACS motorstyrning
Kontakta oss om du behöver hjälp med att hitta rätt lösning till din applikation!