Midjestyrda fordon är designade för avancerad manövrerbarhet och precision i utmanande miljöer. Dessa fordon använder styrsystem för att säkerställa synkroniserade rörelser mellan deras främre och bakre delar. Med lägesgivare kan kontrollen över rörelserna behållas.
Midjestyrda fordon har en led mellan främre och bakre delen av fordonet vilket gör att fronten kan svänga relativt till den bakre halvan. Midjestyrning, eller ramstyrning som är en annan benämning, är en vanlig funktion i till exempel hjullastare och skogsmaskiner. Dragfordon med släpkombinationer som till exempel traktor/såmaskin, eller olika kombinationer av vägmaskiner kan ses som midjestyrda om det finns styrning mellan dragfordon och släp. Midjestyrningen kopplar samman den främre och bakre halvorna av fordonet, eller fordonet och släpet, så att dessa kan svänga på ett kontrollerat och synkroniserat sätt.
Midjestyrda fordon har mindre svängradie och är lättare att manövrera i trånga utrymmen eller där precision är viktigt. Det ökar även säkerheten och komforten för operatören då fordonet är lättare att kontrollera. Midjestyrningen kan även få bakhjulen att följa framhjulens spår dvs de ”samspårar”. Detta leder till en minskad markpåverkan, vilket är ett allmänt krav på jordbruks- och skogsmaskiner.