Mild -hybrid

Minska utsläppen vid tomgång med mild-hybrid

Genom att analysera data från 12 000 slumpmässigt utvalda mobila maskiner, huvudsakligen grävmaskiner och teleskoplastare, har en studie från Warwick universitet visat att under maskinens livstid står den 32-40% på tomgång. Detta resulterar i att över 17% av den totala bränsleförbrukningen inte används i produktivt arbete.

En kostnadseffektiv lösning på problemet är att maskintillverkarna implementerar en start-stoppfunktion liknande den som används i bilar. I bilar används dock förbränningsmotorn primärt för framdrift av fordonet. Men i en entreprenadmaskin används motorns kraft inte bara för framdrift utan även för arbetshydraulik och andra system. De korta, återkommande arbetscyklerna och dynamiska förändringarna gör det svårt att implementera en traditionell start-stopfunktion.

Innovativ lösning: Mild-hybridteknologi

Mild-hybridteknik erbjuder dock en lösning på denna utmaning. Mild-hybrider möjliggör omedelbar start och kraftfull acceleration eftersom elmotorns höga vridmoment assisterar förbränningsmotor i det ögonblick det krävs mer effekt. Med en en koppling mellan förbränningsmotorn och elmotor kan maskinen även drivas helt elektriskt med avstängd förbränningsmotor. En start-stop mild-hybridkonstruktion kan spara upp till 10% i bränsleförbrukning jämfört med en traditionell maskin, vilket kan minska driftkostnaderna och utsläppen från förbränningsmotorn avsevärt.

Genom att stänga av förbränningsmotorn när den inte används minskas även buller och vibrationer, vilket leder till behagligare och mer hälsosam arbetsmiljö för operatören, kollegor och förbipasserande.

Utforska vidare

Läs mer om våra olika varianter av mild-hybrid system:
Power Assist hybrid
Elektrohydrauliska hybrider

Kontakta oss, vi hjälper dig att hitta den bästa lösningen till din applikation.